• شماره تلفن09355570842 - 09355570846 - 09198585908 - 09333993211
  • نحوه تشخیص معماری 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز

    • ژوئن 24, 2023
    • ۲۱۱ بازدید
    • دیدگاه غیر فعال شده است
    نحوه تشخیص معماری 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز
    • سطح آموزش: فنی، سطح 2
    • پیش نیاز اطلاعاتی: لیسانس های مرتبط، کاربران فوق تخصصی
    • ابزار مورد نیاز: ندارد
    • برای چه کسی مفید است: کاربران دانشگاهی، کاربران فوق تخصصی

    مفهوم 32 بیتی و 64 بیتی:

    اکنون کامپیوترها1 از دو نوع معماری2 تبعیت می کنند: معماری 32 بیتی و 64 بیتی. ریزپردازنده ها3 چه در یخچال شما، چه در موبایل، تلویزیون یا پلی استیشن4 و چه در کامپیوتر شما نصب شده باشند دقیقا از این نوع معماری استفاده می کنند.

    معماری 32 بیتی موسوم به x86:

    در این نوع معماری آدرس دهی ثَبات5 های CPU و همینطور آدرس دهی مموری -داخل- CPU و مموری خارج از CPU از روش 32 بیت استفاده می کند. گفتنی است روی کاغذ این نوع آدرس دهی کندتر و میزان پشتیبانی از حجم مموری کمتر است مثلا کامپیوترهای 32 بیت نهایتا تا 3 گیگ رم را پشتیبانی (آدرس دهی) می کنند.

    معماری 64 بیت موسوم به x64:

    در این نوع معماری آدرس دهی ثَبات های CPU و همینطور آدرس دهی مموری -داخل- CPU و مموری خارج از CPU از روش 64 بیت استفاده می کند. گفتنی است روی کاغذ این نوع آدرس دهی سریعتر، امن تر و خطایابی آن (تکنیک های CRC) و میزان پشتیبانی از حجم مموری بالاتر است مثلا کامپیوترهای 64 بیت فعلا بالاتر از 128 گیگ و بالاتر از آن را براحتی پشتیبانی (آدرس دهی) می کند.

    معماری ARM و معماری IBM:

    در حوزه معماری IBM -که این روزها بیشتر معماری بر پایه اینتل6 است- شرکت های متفاوتی فعالیت می کنند مثل AMD، Nvidia، اینتل، اوراکل، اپل و ... .

    معماری ARM تکنیکی برای پیاده سازی و کنار هم گذاری IC ها و مجتمع سازی آن ها است. در معماری ARM معمولا لایه های مجتمع شده از IC (در مقیاس نانومتر) بسیار کوچک خواهند شد، گرمای کمتری تولید خواهند کرد، نیازی به Cooling یا خنک کنندگی ندارند و شتاب آدرس دهی و Processing داده ها در آن بیشتر است.

    البته دستورات داخل CPU در این نوع معماری ناقص تر، کمتر و سطح پایین تر است در نسبت با معماری IBM، چرا که قرار است این نوع معماری کارهای مخصوص به خودش انجام دهد. نوع معماری IBM یک نوع معماری بسیار سطح بالا و دارای دستورات داخلی فوق پیچیده برای عملیات های سنگین و چند ریسمانی و رندرهای پیچیده است.

    شرکت های مختلف با سطح تکنولوژی متفاوتی روی این نوع منطق معماری کار می کنند که پیشرفته ترین شان Qualcomm با محصول اصلی اسنپ دراگون Snapdragon و سامسونگ با ریزپردازنده  اگزینوس Exynos و مدیا تک است.

    معماری ARM را به شکل ARM X64 می نویسند که معنی آن این است که معماری ARM بر منطق 64 بیتی استوار است. میزان بیت آدرس دهی بالاتر مثلا 128 بیت در آینده پیاده سازی تجاری خواهد شد. اکنون در آزمایشگاه منطق 128 بیتی در دسترس است.

    نسل بعدی ریزپردازنده :

    نسل بعدی ریزپردازنده ها مبتنی بر منطق کامپیوترهای کوانتومی خواهد بود. بحث در مورد کامپیوترهای کوانتومی و روش Processing و آدرس دهی مموری آنها در یادداشتی دیگر خواهد آمد.

    تالیف به دو زبان: مهندس فرشید خیرآبادی

    ویراستار فنی: مهندس شادی زهره وندی

    پانوشت و فرهنگ واژگان تخصصی:

    1. Microchip
    2. Architecture
    3. Microprocessor
    4. Play Station
    5. CPU Registers
    6. Intel